maanantai 3. syyskuuta 2012

Fisteli leikkausta ja huonoja hermoja

Jep jep, tuli sekin koettua mille tuntuu kun oma pieni poika on leikkauksessa ja itse viettää ns. normi työpäivää. Voitanee vetää hyvin nopealla yhteenvedolla se että miten tehokas työpäivä oli......täydellisen tehoton.

Olen ollut elämäni aikana parissakin leikkauksessa, joista täällä jopa yhden kuvaus. Koskaan en ole tuntenut niin täydellistä pelkoa kuin tänään olen tuntenut. Kyllä ja tähän kohtaan voidaan heti tietenkin sanoa että "ammattilaisethan ne leikkaa", totta tämäkin mutta jos selaa yhtään viimeisten vuosien lehtiä ja leikkaus juttuja niin aina on olemassa riski siitä että kaikki menee päin persettä. Ja tämän päivän olen ajatellut vain sitä pientä osaa joka voi mennä perseelleen. Ja joka minut tuntee niin tietää että se skenaarioiden määrä tässä nupissa oli aika massiivinen. Käsien tärinää, paniikinomaista tunnetta koko päivä. Ja tietenkin työkaveritkin tämän huomasivat. No minä olen siinä mielessä helppo ihminen että jos asiat menee suht hyvin niin olen nauravaisimpia ihmisiä mutta kun menee aidosti huonosti niin olen hiljainen suomalainen mies.

Poikani syntyessään myös meinasi ottaa samantien sen lähdön isommille metsästysmaille eli syntyi napanuora kehon ympärillä ja muistan edelleen lastenlääkärin kehotuksen "No niin ja sitten isä ottaa ja huutelee poikansa elävien kirjoihin kunnolla". Ja minäpä poika huusin.......siinä kohtaa ei ollut noinkin typerään lauseeseen vaihtoehtoja. Ja sitten joku ihmettelee miksi pelkään pojan tuollaista pientä operaatiota......kokeilkaapa sitä että lapsen ekoilla henkäisyillä käydään taistelua siitä että onko se elävien kirjoissa vai eikö ole ja sitten jutellaan aiheesta "pelkään lapsen leikkausta". Itseasiassa pelkään joka ikinen päivä sitä että lapsille tapahtuu jotain....typerää, totta...rajoittavaa, totta....mutta elän sen ajatuksen kanssa jatkuvasti että lapsille tapahtuu jotain enkä voi auttaa. Typerää mutta omalle elämälleni asetin yhden ehdon aikoinaan ja se oli oma lapsi. Nyt kun niitä on kolme niin pelkään tietenkin että jotain heille tapahtuu. Tietäen että jotain aina tapahtuu.

"Elämä on kuolemista" mutta ei ihan vielä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti